STENDAL “CRVENO I CRNO”
O Stendalu
Anri
Bejl de Stendal (Henry Beyle de Stendhal) rodjen
je 23.januara 1783. godine u Grenoblu, a umro je u Parizu 23.marta
1842. Imao je tesko detinjstvo.Obozavao je svoju majku. U svojoj autobiografiji
« Zivot Anrija Brijara »(La vie de Henry Brilard) izjavljuje : « À
sis ans j’étais amoureux de ma mère » (« sa sest godina bio sam
zaljubljen u moju majku » ). Kada je imao sedam godina majka mu je umrla
na porodjaju, sto je ostavilo velike posledice na razvoj njegove licnosti.Otac
mu je bio pobozan gradjanin koji misli samo na zaradu.Njega nije postovao.
Nakon majcine smrti, odgojio ga je deda Anri Ganjon, poznati lekar u
Grenoblu, za koga Stendal kaze da je bio « extrêmement aimable et
amusant » (« veoma ljubazan i zabavan » ), i koji ga je upoznao
s knjizevnoscu.U ovom periodu Stendal sa velikom paznjom cita dela Molijera,
Voltera, Fenelona, Horacija i dr.Sa 13 godina se upisuje na Centralnu
skolu u Grenoblu. Tu konacno stice prijatelje medju vrsnjacima, a narocito
se istice svojim znanjem iz oblasti matematike. Zahvaljujuci stipendiji
iz matematike, sa 16 godna dolazi u Pariz, gde upisuje Politehnicku
skolu. Ali, njegova intimna zelja je «d’être un seducteur des femme
et d’écrire les comédies» (« da bude zavodnik i pise komedije »
).Ubrzo se razocarava Parizom. »Le boue de Paris, l’absence des
montagnes, la vu de tant des gens occupés passant rapidement dans des
belles voitures à côté de moi, connu de personne et n’ayant rien à faire
me donnait un chagrin profond » (« Blato Pariza, odsustvo planina,
pogled na tolike zauzete ljude koji brzo prolaze pored mene koji nikoga
ne poznajem i koji nemam nista da radim me je duboko rastuzivalo» ).Tu
se i razboljeva od groznice.
1800. godine pariskim mukama dolazi kraj, jer se Stendal prikljucuje
Napoleonovoj vojsci. Za taj period kaze: »J’étais absolument ivre,
fou de bonheur et de joie.» (« Bio sam potpuno opijen, lud od srece
i radosti » ).
Jedan period zivota provodi u Italiji, gde ce se oduseviti muzikom i
vise puta zaljubljivati. 1804. Napoleon ga proglasava prvim konzulom
u Italiji.1806. se vraca u Pariz, a zatim odlazi u Nemacku.Tamo otkriva
Mocartova dela, i ostaje zatecen njihovom lepotom.
1812. se prikljucuje Napoleonovoj
vojsci u pohodu na Moskvu, gde ce biti svedok velikog pozara koji
je izazvala ruska armija.1817. se vraca u Italiju, gde ima nekoliko
ljubavnih veza.1839. nakon smene vlade, Stendal vise nema zastitu, ostaje
bez polozaja i razboljeva se.U Pariz se vraca 1841.Tu pise pod razlicitim
pseudonimima : Luiz Aleksandar, Bombe, Anastas de Serpjer.
Stendalova najpoznatija dela su romani « Crveno i crno
», »Parmski kartuzijanski manastir » i « Lisjen
Leven ».
Istorijski okvir
Stendalov roman «Crveno i crno » prvi put je stampan 1830. godine,
za veme vladavine Burbona i bogatog plemstva.Ovaj period je u istoriji
poznat pod nazivom Restauracija.U to vreme, napredovanje u drustvu je
bilo moguce samo dvema grupama ljudi: plemicima po rodjenju odnosno
poreklu, i svestenstvu.
U drustvu vlada osecaj nesigurnosti i nelagodnosti zbog Napoleonovih
osvajackih neuspeha, i konacnog pada 1815.Dezorjentisanost i dosada
preovladavaju narocito medju mladima. U tom zatvorenom drustvu ne postoji
mogucnost napredovanja i brzog sticanja bogatstva. Brzo i lako bogacenje
su pre svega onemoguceni mladim provincijalcima, medju koje spada i
glavni lik romana ‘’Crveno i crno’’, Zilijen Sorel.Mladi su iskljuceni
iz politickog zivota. Uskracena im je svaka mogucnos iskazivanja sopstvenog
stava, jer su plemici u njima videli opasnost od izbijanja nove revolucije.
U tom smislu, roman mozemo posmatrati i kao hroniku svog vremena i kao
licni uspon i pad glavnog junaka.
Kratak sadrzaj dela
Roman se sastoji iz 2 dela.
U prvom delu opisana je veza izmedju Zilijena Sorela,
sina drvosece iz Verijera i gospodje de Renal, supruge gradonacelnika
te male varosice.Njihova veza je drustveno neprihvatljiva jer poticu
iz razlicitih socijalnih slojeva.Stendal povodom ove ljubavi kaze: »Ne
moze se voleti bez jednakosti ».Ona je plemkinja, a on znatno nizeg
porekla.Kada je muz g-dje de Renal saznao za njihovu vezu, Zilijen je
bio prinudjen da pobegne u Bezanson na tamosnju bogosloviju.
U drugom delu romana opisana su nastojanja glavnog
junaka da postigne uspeh u drustvu radeci kao sekretar kod markiza de
la Mola u Parizu.Kada je vec bio na korak od vencanja sa gospodjicom
Matildom de la Mol, markizevom cerkom, markizu stize kobno pismo od
gospodje de Renal u kome je Zilijen opisan kao njen bivsi ljubanik koji
koristi zene kako bi napredovao u karijeri.Da bi se osvetio, Zilijen
se vraca u Verijer, gde u lokalnoj crkvi, za vreme sluzbe pokusava da
ubije g-dju de Renal.Zbog pokusaja ubistva, biva osudjen na smrt giljotiniranjem.
Roman se zavrsava tragicno, smrcu Zilijena.Po ugledu na svoj uzor medju
istorijskim licnostima, Margeritu Navarsku, Matilda je uzela glavu svog
ljubavnika i sahranila je.G-dja de Renal je umrla od tuge tri dana nakon
Zilijena.
Objasnjenje naslova “Crveno i crno”
Postoji vise mogucih objasnjenja naslova ovog Stendalovog romana.
Jedno od mogucih objasnjenja vezano je za istorijski moment kada mladi
i ambiciozni sin drvosece iz provincije uvidja da nakon pada Napoleona
nece moci da napreduje preko vojske.U Napoleonovo vreme, vojnici su
nosili crvene uniforme, pa otuda ova boja u naslovu dela.U vreme Restauracije,
odnosno povratka monarhije, napredak je jedino moguc preko svestenickog
poziva.Svestenicke mantije su crne boje pa se iz tog razloga ova boja
takodje javlja u naslovu dela.Kontrast izmedju crvenog i crnog predstavlja
kontrast izmedju monarhistickih i liberalnih shvatanja.Uprkos tome sto
su elementi politike ocigledni u romanu, Stendal o politici u umetnickim
delima kaze : »Politika je […] kamen o vratu literature, koji ce je
potopiti za nepunih sest meseci.Politika u delima maste, to je pucanj
pistolja usred koncerta.»
Druga mogucnost objasnjenja naslova ovog Stendalovog romana je da su
crvena i crna dve boje ruleta.One su metafora kockanja zivotom na sve
ili nista.Crvena boja sve dobija, a crna sve gubi. U svojoj igri na
sve ili nista, Zilijen sve gubi.
Trece moguce objasnjenje zasniva se na kontrastu crvenog i crnog, gde
je crveno boja ljubavi, a crno predstavlja religioznu atmosferu odricanja
od svih zivotnih radosti i zalost posle smrti drage osobe.Crvena je
i boja zavesa crkvenog zdanja u kljucnom momentu kada Zilijen dolazi
da izvrsi svoju kobnu nameru.»Toutes les fenêtres hautes de l’edifice
étaient voilées avec des rideaux cramoisis.» («Svi visoki prozori
te zgrade behu zastrti ugasito crvenim zavesama» ).
Analiza likova
Zilijen Sorel
Zilijen Sorel je glavni lik romana.On je sin seoskog drvosece iz Verijera.Potice
iz siromasne porodice.Otac ga je tukao i zabranjivao mu da cita.Uprkos
tome, Zilijen je citao tajno, a narocito ga je inspirisala Napoleonova
knjiga “Uspomene sa Svete Jelene’’.Na njega su uticale Rusoove “Ispovesti’’
i izvestaji Velike Armade.On zna napamet Novi Zavet na latinskom, a
poznaje i de Mestrovu knjigu “O Papi”.Uprkos svom teoloskom znanju,
on ne veruje u Boga, vec se na svestenicki poziv odlucuje iskljucivo
iz sebicnih motiva samoaktualizacije i licnog ostvarenja u drustvu.O
svom ateizmu on kaze : »Bogami, ako naidjem na hriscanskog Boga, izgubljen
sam ;to je despot, i kao takav pun osvetnickih misli ; njegova Biblija
govori samo o svirepim kaznama.Nikad ga nisam voleo ; sta vise, nikada
nisam hteo poverovati da ga neko iskreno voli.» Zilijen je tip osobe
koja postaje zrtva sopstvenog socijalnog stanja.U svojim ljubavnim vezama
sa g-djom de Renal i g-djicom de la Mol, on istovremeno oseca radost
jer je uspeo da zavede zene viseg porekla, ali i tugu i trpi zbog svog
nizeg porekla.
Zilijen je zrtva jednog krutog drustvenog sistema koji mu ne dozvoljava
da pokaze svoje kvalitete.On je tragicna figura cija je sudbina zacrtana
u momentu kada se pobunio protiv svog drustvenog polozaja i pokusao
da ga promeni.U isto vreme drag i ekstremno antipatican, on je jedan
od najupecatljivijih likova modern francuske i svetske knjizevnosti.
On piscu sluzi da preko njega izrazi svoje licne stavove o vremenu u
kome zivi.Otuda on kaze:“Julien, c’est moi” (“Zilijen, to sam
ja” ). Zilijenov zivot ima puno slicnosti sa piscevim zivotom.Obojica
su u drustvu trazili ljubav avanturu, uspeh i afirmaciju.
Radni naslov romana bio je «Zilijen», a izvor za lik Zilijena je Antoan
Berte protagonista skandalozne crne hronike.On je radio kao vaspitac
dece svoje bivse ljubavnice koju je pokusao da ubije.Ona je jednim pismom
sprecila njegovu zenidbu mladom devojkom.Ovde mozemo napraviti paralelu
izmedju Stendala u Flobera, kome je kao osnova za roman « Gospodja Bovari»
posluzio jedan clanak iz crne hronike, o udatoj zeni koja se otrovala
kada ju je ljubavnik napustio.
Gospodja de Renal
Ona se prvi put pojavljuje u 1. poglavlju druge knjige. Njen identitet
je jasno iznet. Ona ima otprilike 30 godina, udata je za gradonacelnika
Verijera i majka 3 decaka. Zivi u provinciji Frans Konte, u okolini
Bezansona. Jos uvek je lepa i kako je Stendal opisuje »paressait une
femme de 30 ans mais encore assez jolie»
« Gospodja de Renal je naivna, stidljiva i pobozna.Dosadjuje se u svom
jednolicnom bracnom zivotu.»
Ona je tzv. »cestita zena » koja odbacuje coveka koji joj se udvara
vodjena moralnim nacelom vernosti svom suprugu.Medjutim, ona nastavlja
tajno da voli Zilijena.Ona voli strast i neznost.U romanu je odigrala
kljucnu ulogu kada je, pod pritiskom svog ispovednika, poslala pismo
markizu de la Molu.Iako je na kraju pokusala da ga spasi, kobno pismo
je Zilijena kostalo zivota.
Matilda de la Mol
Prvi put se pojavljuje u drugom poglavlju druge knjige.To je devojka
od 19 godina koja ocarava lepotom svojih ociju, ali i « sa froideur
d’âme » (« dusevnu hladnocu ») ,kako Stendal poeticno kaze.Ona
voli Zilijena iz ponosa, i aristokratske oholosti, a ne zbog njega samog.Po
ugledu na Margeritu Navarsku, ona igra spektakularnu ulogu u romanu
u momentu kada trazi glavu svog ljubavnika, u nameri da je sahrani.Obrazovana
je po monarhijskim i religioznim principima.Kao i Zilijen, i ona cita
tajno.Prinudjena je da krade knjige iz biblioteke svoga oca.Kao i Gospodja
de Renal, i Matildin svakodnevni zivot ispunjen je dosadom. »Elle ne
voit que les mêmes visages dans le salon de son père.»Upravo ta dosada
cini da se Matilda zainteresuje za Zilijena.Ona tvrdi da je nesrecna,
uprkos cinjenici da poseduje ime, bogatstvo, mladost i lepotu.Zilijen
je privlaci upravo zato sto je potpuna suprotnost svemu sa cim se ona
u zivotu do tada susretala.Stendal za nju kaze : »Compagne d’un
homme tel que Julien, auquel il ne manque que de la fortune que j’ai,
j’exiterai continuelement l’attention, je ne passerai point inaperçu
dans la vie » .
Stendalov stil
Stendal pri pisanju romana koristi realisticki postupak.Pripovedanje
je u 3. licu, iz pozicije sveznajuceg pripovedaca, sa odredjenom distancom
od opisanih likova o dogadjaja.Likovi su osvetljeni iz drustvenog, intelektualnog
i psiholoskog ugla.Oni su stvarni i uverljivi, jer uvek nastoje da analiziraju
svoje postupke.
« Monsieur , d’abord outre de la conduite de Julien finit par se
resigner au mariage de sa fille et rêve de bâtir une briliante situation
a ce genre inattendu.»
Ovakav nacin analize cini likove stvarnim i uverljivim.Tako pisac izlaze
svoje poeticko nacelo o prirodi romana koji po njemu treba da bude ogledalo
drustva, i da prikaze “cistotu neba i kaljugu blata” , kako to Stendal
na jednom mestu slikovito kaze.Pisac je posmatrac drustva koji zapisuje
ono sto vidi.On na drustvo ne utice direktno, te se ne moze kriviti
za njegov nemoral.
Drugi aspekat stila u ovom romanu je prisustvo romanticnih elemenata,
kao sto su fatalne ljubavi, ubistva, neobicni obrti i zapleti.Jedan
od romanticnih elemenata je takodje i Zilijenova svest o vlastitoj izuzetnosti.
Bejlizam
Stendal je stvorio citav jedan sistem vrednosti kojim se moze sagledati
svet i zivot. Taj sistem je, po svom tvorcu nazvan bejlizam.Osnova ovog
sistema je realno sagledavanje surove istine.Njegova ljubav prema istini
vidi se po tome sto je upravo istina odredjivala tok njegovih misli
i delovanja.”La vérité, l’âpre vérité” (“Istina, surova istina”)
je Dantonov citat kojim knjiga pocinje, ujedno je i moto kojim se Stendal
zalaze za apsolutnu iskrenost, te odbacuje sve sto je u zivotu lazno
i sve sto naginje hipokriziji i konvencionalnosti.
Zakljucak
Od novinskog clanka iz crne hronike do romana “Crveno i crno” predjen
je ogroman put.Clanak sluzi samo kao osnova intrigue za roman koji Stendal
obogacuje unoseci svoje zivotno iskustvo i opisujuci vreme u kome je
ziveo.
Tako je u glavnog junaka Zilijena Sorela pisac uneo sebe, svoju osecajnost,
inteligenciju i svoj stav prema zivotu kao i svoj buntovni duh.
Stendal se kriticki odnosi prema vremenu u kome je ziveo.On osudjuje
to drustvo koje naziva « un enfer d’hypocrisie et de tracasserie» (“pakao
hipokrizije i mucenja” ) u kome su mocnici spremni na sve kako bi sacuvali
svoje privilegije, a siromasni su osudjeni da ostanu u tom “paklu”.
Stendalov roman “Crveno i crno” je jedna pesimisticna slika vremena
u kome nije bilo moguce nista promeniti, a ekstremne ljubavi su zavrsavale
tragicno.
Literatura: