|
POJAM I VRSTE
PREDUZETNICKIH STRATEGIJA
Svuda u svetu, sve veci broj ljudi uspeva da ostvari svoje snove kroz
sopstveni biznis. Mada je nivo preduzetnicke aktivnosti, posle pucanja
„Internet balona” (kada su Internet kompanije doživele
strahovit rast i njihove cene na berzi dostigle enormne razmere, posle
i kraha jednog broja kompanija, došlo je dostabilizacije na berzi
i pada u nivou preduzetnicke aktivnosti), nešto opao, razvoj preduzetništva
i dalje predstavlja jedan od najznacajnijih trendova u svetu.
Svake godine, samo u SAD npr., se stvori od 3 do 4,5 miliona novih malih
i srednjih preduzeca, odnosno, novo preduzece nastaje na svakih 12 sekundi.
Nivo zainteresovanosti za preduzetništvo je veoma visok u svim starosnim
grupama. Od ljudi koji zapocinju biznis, 84% to rade po prvi put u svom
životu. Ovakav rast preduzetnickog duha je jedan od najznacajnijih
ekonomskih dogadaja u novijoj ekonomskoj istoriji. Svuda u svetu, ovi
novi ekonomski „heroji”, menjaju biznis sredinu i igraju veoma
znacajnu ulogu u ekonomijama svojih zemalja. Mnogo bolje od velikih kompanija,
ovi „mali džinovi” inoviraju proizvode i usluge, pomeraju
tehnološke granice, otvaraju nova radna mjesta.
Mala i srednja preduzeca (MSP) predstavljaju vodecu snagu u ekonomskom
razvoju zemlje. Ona jacaju ekonomiju na više razlicitih nacina: stimulišu
promene u biznis okruženju kroz proces kreativne destrukcije, predstavljaju
najveci izvor inovacija, najveci su generator novih radnih mesta i zahvaljujuci
razvoju Interneta I telekomunikacija, sve više doprinose daljoj globalizaciji
biznisa.
Upravljanje preduzecima u savremenim uslovima poslovanja podrazumeva determinisanje
adekvatnog sistema mera performansi. Sistem mera performansi povezuje
strategiju preduzeca sa tekucim poslovanjem, pruža relevantne informacije
o ostvarivanju ciljeva u okviru konkurentskih strategija i ukazuje na
podrucja gde su neophodna poboljšanja. Ja cu Vam u ovom radu pokušati
izneti neke osnovne starategije razvoja preduzeca i preduzetništva.
1. MENADŽMENT, PREDUZETNIŠTVO I PREDUZETNICKE
STRATEGIJE
1.1. Menadžment i preduzetnicke strategije
Preduzece koje želi da razvija preduzetnicke dimenzije svog poslovanja
mora stvarati i održavati odgovarajuci ambijent i kulturu i pružiti
šansu zaposlenima da ispolje svoje preduzetnicke osobine, preduzetnicki
talenat. U isto vreme, oni moraju imati i odredene mogucnosti uticaja
na menadžment i organe odlucivanja, odnosno sposobnost i upornost
da obezbede podršku dobrim poslovnim idejama i uslove za njihovo
prevodenje u novi ili drugaciji poslovni rezultat.
Preduzeca koja nastoje da koriste preduzetnicke strategije i žele
da razvijaju preduzetnicki koncept poslovanja treba da:
- neguju atmosferu prihvatanja promena i fokusiranja na potrošace
a napuštaju status quo poziciju koja preduzece održava u stanju
stagnacije, nakon cega sledi zaostajanje za konkurencijom i propadanje;
- ohrabruju, podržavaju i nagraduju one koji pronalaze i donose nove
poslovne ideje za inoviranje poslovanja, koje su kompatibilne sa potencijalima
preduzeca a idu u susret ocekivanjima potrošaca i otvaraju put u
dugorocni prosperitet;
- prihvataju neizbežni nivo rizika, koji je nužna posledica
poslovanja u promenljivom i neizvesnom okruženju, i po tom osnovu
tolerišu odredene promašaje, kako ne bi destimulisala interne
preduzetnike.
Ekonomija u kojoj se podstice preduzetnicka poslovna orijentacija i stimuliše
razvoj preduzeca koja su inovativna i koja rastu jeste preduzetnicka ekonomija.
Sredinom sedamdesetih godina XX veka u SAD je nacinjen snažan zaokret
ka preduzetnickoj ekonomiji, a tokom devedesetih godina intenzivno su
se stvarali uslovi za brži razvoj preduzetništva i u ostalim
zemljama, narocito u privredno najrazvijenijim.
Savremene privrede se sve više transformišu u preduzetnicke,
jer se putem preduzetništva ostvaruje rast proizvodnje, profita i
zaposlenosti. Društvo koje u celini neguje ambijent za razvoj preduzetništva
jeste preduzetnicko društvo.
1.2. Preduzetništvo
Postoji mnogo potreba, a resursi, posebno malih država, su ograniceni,
tako da je neophodno postaviti prioritete. U postavljanju prioriteta jasno
je da treba odrediti koji prioritet treba da stoje u redosledu izvršavanja.
Prvo, efektivne promene se ne mogu “uvesti” spolja. Takvi
pokušaji nisu uspešni zbog nemogucnosti da se prinudom promeni
nacin razmišljanja. Ljudi se mogu naterati da preduzmu odredene akcije,
ali se ne mogu primorati da promene dušu i um, ili osnovne stavove
i verovanja. Glavni elemenat uspešne strategije razvoja je vlasništvo
i participacija. Ta vizija treba da ukljuci transformaciju institucija,
kreiranje novog durštvenog kapitala i novih mehanizama regulacije
i motivacije. U nekim slucajevima, potrebno je da nove kompanije zamene
tradicionalne, a u drugim, nove kompanije ce se razvijati sa elementima
starog, ali ce biti potrebno da evoluiraju i da se adaptiraju.
Dosadašnja ekonomska misao teorije rasta privrednog razvoja i preduzetništva
uopšte bazirala se na konceptu komparativnih prednosti. Odnosno to
je isticanje znacaja resursa za ekonomski razvoj: ekonomski razvoj zavisi
od kvalitetnih resursa i sposobnosti države da se izvrši što
veca specijalizacija proizvodnje i usluga u tim delatnostima. Na prakticnom
nivou to znaci zalaganje za tzv. granske prioritete razvoja. Država
proglašava grane-prioritete preduzetništva i merama ekonomske
politike podstice njihov razvoj, a na štetu ostalih grana (od ostalih
se uzima da bi se uložilo u prioritetne grane). Medutim, u otvorenoj
i globalnoj ekonomiji produktivnost ne zavisi od toga koje su grane prioriteti
i da li su preduzeca iz tih grana, vec prije svega od toga kako konkurišu.
Ovo znaci, produktivnost zavisi od toga kako radi svako preduzece pojedinacno,
od toga kako posluje, kakve ljude i strategije ima. Naglasak je na preduzecima
(mikroekonomiji) ne na granama ili makroekonomiji. Ako firma ulaže
u sebe, u modernu tehnologiju, u organizaciju, onda ona može biti
produktivna u bilo kojoj grani.
Moderne tehnologije otvaraju velike mogucnosti za unapredenje u tako razlicitim
oblastima kao što su poljoprivreda, usluge slanja malih paketa i
pošte; ili proizvodnje poluprovodnika. Slicno, postoji prostor u
svim proizvodnim granama za primenu usavršavanja strategija, kao
što su segmentacija potrošnje, diferenciranje proizvoda i usluga
i stvaranje prilagodljivih vrednosnih lanaca kroz složene mreže
u kojima se povezuju proizvodaci, snabdevaci i krajnji kupci. Iz ovoga
proizilazi da je koncept vodenja politike granskih prioriteta, sa aspekta
paradigme produktivnosti, pogrešan. Nije bitno u kojoj je grani preduzece.
Bitno je da posluje produktivno i uspešno.
Država treba da omoguci ne povlastice firmama (preko prioritetnog
tretmana) vec opšte uslove koji firmama pomažu da lakše
dodu od informacija, do nove tehnologije, do strucnih ljudi. Vlada treba
da stvori ambijent koji pogoduje i podstice razvoj paradigme produktivnosti.
Nije važno na kojim granama neka zemlja zasniva svoju privredu, vec
prije svega da li je u njoj razvijena produktivnosti preduzetništva.
Viziju razvoja strategije preduzeca i preduzetništva možemo
definisati na sledeci nacin: "Maksima upravljanje znaci gledanje
unapred daje ideju znacaja koja se pridaje viziji i planiranju u poslovnom
svetu i istice je da, ako sagledavanje nije celokupno upravljanje, u najmanju
ruku je esencijalni deo. Da se sagleda u ovom kontekstu znaci da se predvidi
buducnost i izvrši priprema za nju; prema tome sagledavanje je akcija
po sebi."
Vizija preuzima na sebe obezbedenje, rasporedivanje pojedinacnih radnih
sadržaja (aktivnosti, operacija i sl.) na nosioce organizacione celine
(sektore, službe, pogone, odeljenja sve do radnih mesta), sa odredenjem
u vremenu (rokovi pocetka i završetka) za svaki radni sadržaj
odgovarajuceg nosioca, uz adekvatnu alokaciju potrebnih (planiranih) resursa
(po vrstama i kolicinama).
Kada posmatramo ukupan proces upravljanja razvojem, onda Vizija razvoja
predstavlja primarnu fazu ovog procesa. Ako bi smo upravljanje razvojem
posmatrali kao kontinuiran proces usmeravanja i realizacije razvoja, u
tom slucaju Vizija razvoja straregije predstavljalo bi deo koji prethodi
realizaciji i odnosi se na usmeravanje razvoja. Ako podemo od cinjenice
da se od preduzeca ocekuje da bude ne samo otvoreno prema stremljenjima
i potrebama okruženja, onda ono mora da preuzme deo odgovornosti
za ostvarivanje privrednog razvoja. Vizijom preduzece nastoji da usmeri
svoje buduce kretanje na izbegavanje nekorektnih akcija i smanjivanje
mogucnosti neuspeha iz okruženja, kao i dezorganizovano stihijsko
ponašanje unutar samog preduzeca. Ocigledno, ako bi smo se oslonili
na pretpostavku da ce prirodni tok dogadaja dovesti sam po sebi do željenih
ciljeva razvoja, onda ne bi bilo potrebe za vizijom. Vizija ne ukljucuje
donošenje buducih odluka, nego se odnosi na donošenje tekucih
odluka o realizaciji svojih buducih ciljeva, odnosno svog razvoja. Vizija
razvoja predstavlja sagledavanje mogucih buducih stanja u kojima se preduzece
može naci, kao i preduzimanje aktivnosti koje ce imati za cilj da
preduzecu u buducnosti obezbedi najbolje stanje. Osnovni problem planiranja
nije šta bi preduzece trebalo da uradi u buducnosti, nego šta
treba danas da preduzme da bi obezbedilo da se željeni razvoj realizuje
u uslovima neizvesne buducnosti.
Vizija ukljucuje pesimisticku i optimisticku komponentu. Pesimizam leži
u verovanju da ukoliko se nešto ne preduzme, nije verovatno da ce
se željeno buduce stanje desiti, dok optimizam izražava shvatanje
da se nešto može uraditi da bi se povecale šanse da se
željene stvari dogode u buducnosti. Vizija razvoja predstavlja kontinuelan
proces, bez koga se ne može ostvariti efikasno buduce funkcionisanje.
Kada kažemo da vizija razvoja mora imati svoj vremenski kontinuitet,
onda smo time naglasili da je to proces koji nema svoj prirodni kraj,
vec se odvija neprekidno. Pri izradi plana trebalo bi poci od cinjenice
da je on fleksibilan, da je podložan promenama koje diktira okruženje
i koje moraju biti ugradene u njega, da bi se ostvarilo buduce ocekivano
stanje. Unošenjem promena u plan posebno smo izrazili neprekidnost
u planiranju razvoja ciji kontinuitet predstavlja uslov za kontinuitet
razvoja.
Polazeci od cinjenice da plan predstavlja samo instrument planiranja
t da on izražava jedno buduce stanje, ne bi trebalo uprostiti proces
planirala razvoja i svesti ga na formalni cin izrade plana za odgovarajuci
period kao i na kasniju realizaciju usvojenog plana. Izrada plana predstavlja
kompleksan proces koji se ne završava definisanjem plana razvoja
za odredeni period, vec se posao nastavlja stalnim unošenjem svih
promena koje su od znatnog uticaja na funkcionisanje i razvoj preduzeca.
Ako je potrebno treba ga podvrci preispitivanju postavljenih ciljeva pravaca
razvoja i izvršiti reviziju u skladu sa uocenim promenama.
Mora se posebno istaci cinjenica da pored kontinuarnosti postoji i integralnost
planiranja razvoja. Pod integralnošcu planiranja razvoja podrazumevamo
posmatranje preduzeca kao sistema sa svim podsistemima i elementima, vezama
i odnosima koji ga cine. Samo primenjujuci integralno Vizija, obezbeduje
se razvoj kako posledica u celini, tako i pojedinih njegovih delova. Kao
što je receno, Vizija razvoja odvija se kontinuiranom izradom, donošenjem,
analizom, a kada je to neophodno i korigovanjem odgovarajucih planova
razvoja. Da bi se ostvario zadovoljavajuci kvalitet planova, i ujedno
omogucila efikasnija realizacija planova razvoja, izrada plana trebalo
bi da tece prema utvrdenoj metodologiji. Postupak izrade plana odvija
se kroz nekoliko faza :
Analiza dosadašnjeg razvoja.
Ocene postojeceg stanja i sagledavanje razvojnih mogucnosti.
Definisanje opšte strategije razvoja preduzeca.
Definisanje mogucih ciljeva razvoja kojim se realizuju željena buduca
stanja.
Utvrdivanje potrebnih sredstava za realizaciju planiranog razvoja.
Navedene faze su opšte prihvacene u teoriji i praksi planiranja razvoja
pa ih zbog toga necemo posebno razmatrati. Iz svega predhodnog što
smo naveli sledi da ciljevi preduzeca treba da obezbede:
Uspostavljanje i stvaranje okruženja, koje ce podsticajno delovati
na osnivanje novih i razvoj vec postojecih MSP. Podsticajne mere osmišljene
su Strategijom razvoja malih i srednjih preduzeca i preduzetništva
u Republici Srbiji 2003-2009. godine. Njihovom realizacijom moguce je
u narednom periodu otvoriti znacajan broj radnih mesta u okviru sektora
MSP, koji ce omoguciti novo zapošljavanje, ali i zapošljavanje
dela radnika koji usled restrukturiranja velikih društvenih preduzeca
i smanjenja broja zaposlenih u javnim preduzecima, ostanu bez zaposlenja.
Stvaranje poželjnog okruženja znaci, da Regionalni centar za
razvoj MSP mora da bude aktivni ucesnik u pronalaženju realnog i
dugorocnog potencijala za privredu i razvoj, uspostavljajuci interaktivni
odnos sa kljucnim lokalnim stejkholderima.
Podsticanje osnivanja, poslovanja i razvoja mikro, malih i srednjih preduzeca,
pružanjem pomoci, saveta i informacija, obuka i konsalting usluga.
Dosadašnja ponuda ovakvih vrsta usluga je na veoma niskom nivou,
a i cene su visoke za pojedince i nove poduzetnike. Takode, mali je broj
agencija koje se bave obukom i savetovanjem buducih i postojecih preduzetnika.
Dakle postojece "tržište usluga" za MSP je nedovoljnog
kapaciteta i nepoznatog kvaliteta. Zato, Regionalni centar treba da zauzme
vodecu ulogu u razvoju tržišta usluga za MSP, da pridobije poverenje
klijenata kvalitetom usluga sa namerom da nauci preduzetnike da te usluge,
koje se cine nevidljivim i neopipljivim, mogu biti od velike važnosti
za poslovni uspeh.
Razvoj kapaciteta za dugorocan i održiv razvoj sektora MSP, kroz
kreiranje i ostvarenje projekata koji mogu pomoci rastu efikasnosti malih
i srednjih preduzeca, konkurenciji na domacem i stranom tržištu,
kvalitetu, internacionalizaciji i implementaciji IT (priprema za digitalno
doba), kao i podizanju svesti, promociji i iniciranju razlicitih sredstava
za poslovnu saradnju i povezivanje MSP sektora sa slicnim, u drugim regionima
Srbije, sa velikim kompanijama i stranim partnerima. Regionalni centar
zarazvoj preduzetništva treba svoje aktivnosti usmeriti na proširenje
tržišta usluga, razviti visoko kvalitetnu ponudu i kompleksno
obuhvatiti sve ciljne grupe (nezaposlene, viškove zaposlenih, studente,
srednjoškolce, izbeglice i raseljena lica, i dr).
Da rezimiramo po pitanju ciljeva razvoja preduzeca, odnosno preduzetništva
država je obavezna da pruži neposrednu podršku malim i
srednjim preduzeaima i preduzetnicima. Svojim misijom podstice njihov
razvoj, doprinosi rastu društvenog proizvoda i otvaranju novih radnih
mesta. Iz predhodnog proisticu i sami ciljevi preduzetništva :
-promocija i podsticanje razvoja preduzetništva i preduzetnickog
duha,
-otvaranje novih preduzeca i rast i razvoj postojecih,
-razvoj tržišta konsultantskih usluga i
-razvoj preduzetnicke infrastrukture
Što se tice samih usluga u potpori razvoja preduzetništva potrebno
je razviti
širok spektar usluga koje pomažu malim i srednjim preduzecima
i preduzetnicima da unaprede svoje poslovanje, a koje se mogu svrstati
u tri kategorije: konsultantske usluge, obuke i poslovne informacije.
Konsultantske usluge-svesni smo cinjenice da cesto, da bi postigli uspeh
u poslovanju, nismo u mogucnosti da sami rešimo probleme i izazove
pred kojima smo se našli. Zbog toga nam je potrebna strucna pomoc
u razlicitim oblastima poslovanja: marketing, poslovno planiranje, pravna
regulativa, upravljanje ljudskim resursima, upravljanje finansijama, spoljnotrgovinsko
poslovanje. Obuka-ako smo razvili biznis, ali želimo više, jasno
Vam je da bez dodatnog našeg osposobljavanja i naših saradnika,
bez ulaganja truda i novca, nema napretka. Poslovne informacije nam nude
informacije o novim potencijalnim tržištima, potencijalnim proizvodima/uslugama,
mogucnostima nabavke opreme, potencijalnim strateškim partnerima,
vladinim programima podrške MSP sektoru, donatorskim programima podrške
MSP sektoru, transferu tehnologije, izvorima finansiranja MSP, EU regulative,
Sajmovima i svim važnijim manifestacijama u zemlji i inostranstvu.
Iskustva u upravljanju razvojem preduzetništva, njihov broj, pozitivan
uticaj na rast društvenog proizvoda i nacionalnog dohotka, visoko
relativno ucešce zaposlenih preduzetništva u ukupnom broju zaposlenih
u visokorazvijenim zemljama, na jednoj strani, i nedostatak finansijskih
sredstava i vremena kao najvažnijih resursa u našoj zemlji,
na drugoj strani, ukazuju da strateški cilj ????? treba da bude upravljanje
razvojem preduzetništva.
Država direktnim i indirektnim merama podrške utice pozitivno
na okruženje preduzetništva kako bi se obezbedilo ispunjenje
napred definisanog strateškog cilja. Okruženje za preduzetništva
predstavlja: država-vlada, lokalna uprava, privredne komore, univerziteti,
instituti, razne asocijacije i firme koje se bave konsaltigom, edukacijom
i pružanjem drugih vidova pomoci. Preduzetništva se udružuju
u asocijacije i formiraju svoje klubove. Rad se posvecuje snimanju odnosa
okruženja prema upravljanju razvoja preduzetništva i anticipiranju
nekih predloga za razvoj optimalnog interakcijskog odnosa preduzetništva
i okruženja.
Ukoliko se zvanicno prihvati da je strateški cilj države razvoj
malih i srednjih preduzeca i ako se prihvati da vizija razvoja preduzetništva
bude: dostizanje razvijenosti u visoko razvijenim zemljama, i postizanje
optimalnog interakcijskog odnosa preduzetništva sa svim zainteresovanim
stranama i institucijama koje su u direktnoj ili indirektnoj vezi sa preduzetništva
kao u vosokorazvijenim zemljama, jasno i nedvosmisleno se ukazuje na sledece:
koliko smo udaljeni od visokorazvijenih zemalja u interakcijskom odnosu
i ko, kako, za koje vreme, pomocu kojih resursa može da realizuje
navedenu viziju. U radu je ukazano da se po hitnom postupku moraju menjati
zakoni koji direktno uticu na upravljanje razvojem preduzetništva.
Ocekivalo se da zakoni koji se u ovom momentu usvajaju povoljno uticu
na razvoj preduzetništva. Takode se ocekivalo da Zakon o lokalnoj
upravi da više ekonomske samostalnosti lokalnoj upravi. Lokalne uprave
imaju koncepciju razvoja preduzetništva, ali nemaju finansijska sredstva.
Dosadašnja politika predhodnih je da Vlada nema nameru da donese
dobre programe za razvoj proizvodnje i preduzetništva, vec da cvrstom
i tvrdom fiskalnom politikom kupi nepostojeca sredstva od osiromašene
privrede. Brojne privredne delegacije visokorazvijenih zemalja sveta,
koje svakodnevno dolaze u našu zemlju, pokazuju da su one zainteresovane
za saradnju i vezu sa našim privrednicima. Ukoliko bi država
usvojila model za upravljanje razvojem preduzetništva neke visoko
razvijene zemlje i izvršila harmonizaciju i sinhronizaciju zakonske
regulative, poštujuci specificnosti naše privrede, sve institucije,
koje su povezane sa razvojem preduzetništva, imale bi interes da
usklade svoje koncepcije, tj. regulišu pozitivan odnos prema preduzetništva.
Ovako su peduzec u Srbiji prepuštena sama sebi i pitanje je koliko
imaju snage i šanse da se izbore protiv postojecih krutih i uglavnom
destimulitivnih zakona i propisa.
2. UTICAJ GLOBALIZACIJE NA PRINCIPE NOVE STRATEGIJE RAZVOJA PREDUZETNIŠTVA
Strategija razvoja treba da ima glavni cilj transformaciju durštva.
Pre svega, ona je široka vizija buducnosti društva: gde društvo
treba da bude za 10 godina. Ta vizija treba da obuhvati izvesne kvantitativne
ciljeve. Ona treba da ukljuci transformaciju institucija i kreiranje novih
institucija. U suštini, to je «mapa» kretanja durštva
do definsanog cilja. Savremeni razvojni proces je kompleksan i težak,
te proces kreiranje strategije cesto zahteva više znanja i informacija
nego što je raspoloživo sada. Zato je strategija razvoja živi
dokumenat. Potrebno je postaviti nacin kako da se kreira, revidira, i
primeni. Naravno, nema uspešne strategije razvoja bez ucenja društva.
To ucenje je ucenje na višem nivou.
Dakle, glavni cilj strategije razvoja je transformacija društva.
Strategija razvoja polazi od toga da je integralni deo uspešnog razvoja
povecanje društvenog proizvoda per capita. Ali, to je samo jedan
od ciljeva, a on se cak nece ostvariti dok se ne primijeni širi i
više društveno orjentisan prilaz razvoju. Tako, pored povecanja
društvenog bruto proizovda, nova razvoj na strategija a postavlja
za ciljeve podizanje nivoa životnog standarda, poboljšane zdravstvenih
usluga, povecanje pismenosti, smanjenje kriminala, smanjenje sitomaštva
itd. Principi celovitosti, dugorocnosti i razvoja demokratskog porcesa
u društvu su u osnovi strategije.
Bitna komponenta nove razvojne strategije je promena u nacinu obavljanja
biznisa. Promene su sudbina firmi u procesu globalizacije. Firme menjaju:
obim njihovih aktivnosti, prirodu relacija sa kupcima i dobavljacima,
menadžment nivoe, prilaze organizacionom ucenju, prilaz motivaciji
i koordinaciji; nacin obavljanja posla na mikro nivou.
Kako Perez i Freeman tvrde, promene rezultiraju novom tehno-ekonomskom
osnovom. Ta nova osnova ima tri glavna obeležja. Prvo, zbog skuplje
energije i relativno jeftinijeg informacionog ulaza, postoji pomeranje
prema informaciono-intezivnim više nego energetsko ili materijalno-intenzivnim
proizvodima. Drugo, promene vode prema fleksibilnim sistemima, koji mogu
dati široki dijapazon proizvoda. Ekonomija rezultata je u prvom planu.
Trece obeležje te nove osnove je kretanje prema vecoj integraciji
funkcija si stema unutar organizacija izmedu dobavljaca i kupaca. Nove
osnove upucuju organizacije da preispitaju njihove ciljeve i operacije.
To je, takode, razlog pojave novih organizacionih formi, cak radikalno
razlicitih od dosadašnjih.
"Suprotstavljajuci staro sa novim, nalazimo da ono što je
važno kod novog nije snaga ljudskih mišica, nego snaga mozga;
sposobnost da se cini inteligentno koriscenje informacija, radi stvaranja
ideja koje daju vrednost i podržavaju konkurentnost"
Firme se organizuju za stalne promene. To znaci sistematicno napuštanje
onoga što je cvrsto uspostavljeno i, uobicajeno, bilo da se radi
o proizvodima, uslugama ili procesima, ljudskim i društvenim odnosima
i vezama, umecima ili samim organizacijama. Takvo organizovanje Šumpeter
je nazvao "kreativna destrukcija".
Promene uticu na poboljšaju performansa firmi. Globlalizacija je
dinamicki proces u kome se pojacavaju konkurentski pritisci, nove tehnologije
stvaraju nove prilike, padaju barijera za intenacionalnu trgovinu i investiranje,
povecava se transparentnost zahvaljujuci razvoju informacionih tehnologija,
što znaci da konkurenti firmi nisu više samo lokalni rivali,
nego mogu biti sa bilo koga mesta globusa, tržište kapitala
daje podsticaje firmama da poboljšavaju performans, ogromni napreci
u tehnologiji komunikacije i komputerizacije podržavaju globalizaciju.
U stvari, organizacione inovacije kroz transformaciju su postale neophodnost
i hitnost, koje ako se adekvatno primene vode boljim ekonomskim performansama.
Štaviše, one mijenjaju nacin na koji se posao obavlja i mijenjaju
ljudski život fundamenatlno.
Konacno, one mogu uticati na svaki aspekt izvršavanja biznisa u savremenoj
fimi (i ne samo biznisa). Ostvarivanje visokog performansa u biznisu rezultira
iz uspostavljanja i održavanja sklada tri elementa: strategije firme,
organizacionog oblikovanja i okruženja u kojem firma postoji . Ova
formulacija nas vodi teoriji kontigencije strategije i organizacije. Ne
postoji jedna najbolja strategija, i ne posoji jedan najbolji nacin organizacije.
Atraktivnost strategije ja definisana samo u pogledu koliko ona dobro
funkcioniše u odgovarajucem okruženju sa organizacijom pomocu
koje se ona implementira.
Oblikovanje biznisa je, dakle, selektovanje orgnaizacije koja ce ostvariti
maksimalne performanse u kontekstu okruženja. Tu postoji cvrsta veza
strategije razvoja društva i mikrostrategije.
3. PREDUZETNICKE STRATEGIJE
Razvoj strategije preduzetništva se ogleda u sledecem:
Prepoznajuci potencijalni doprinos malih i srednjih preduzeca ekonomskom
rastu, otvaranju novih radnih mesta, inovacijama, transferu tehnologije
i dostignucima u socijalnom i ekonomskom uskladivanju;
Polazeci od postojecih ogranicenja za razvoj malih i srednjih preduzeca,
niskog nivoa biznis znanja, regulativne i administrativne barijere, ogranicenog
pristupa raspoloživim izvorima finansijskih sredstava na srednji
i duži rok, neadekvatnog pristupa izvorima poslovnih i tržišnih
informacija i ogranicene raspoloživosti specijalizovanih poslovnih
usluga;
Uzimajuci u obzir najbolja medunarodna iskustva iz oblasti razvoja malih
i srednjih preduzeca i propise iz Deklaracije UN-a o Saradnji u Razvoju
malih i srednjih preduzeca u oblasti Severo-istocne Evrope.
Ciljevi strateije razvoja preduzetništva su:
1. Povecanje broja malih i srednjih preduzeca registrovanih u privatnom
sektoru, koja zvanicno posluju.
2. Postizanje vece raznolikosti i integrisanosti ekonomske aktivnosti,
povecavajuci ucešce malih i srednjih preduzeca koja se baziraju na
proizvodnji i ne-trgovackim uslugama.
3. Znacajno povecati ucešce malih i srednjih preduzeca u odnosu na
mikro-preduzeca u ukupnoj strukturi preduzeca.
4. Povecati konkurentne aktivnosti malih i srednjih preduzeca u ekonomskim
sektorima u kojima odredena država zavisi od uvoznih dobara i usluga;
i povecati ucešce malih i srednjih preduzeca u prihodima od izvoza.
5. Povecati ucešce domacih malih i srednjih preduzeca u inostranim
strateškim savezima i aranžmanima zajednickih ulaganja (joint
ventures).
6. Povecati ucešce malih i srednjih preduzeca u Bruto društvenom
proizvodu.
7. Povecati udeo malih i srednjih preduzeca u ukupnoj zaposlenosti.
Uspešna realizacija ove strategije pojedine države nisu u mogucnosti
same da realizuju, vec zahtevaju zajednicke, koordinirane napore niza
subjekata, ukljucujuci Vladu, medunarodne kreditne institucije, inostrane
donatore, nevladine organizacije, poslovno-zastupnicke organizacije, poslovni
konsalting i savetodavne usluge, kao i mala i srednja preduzeca. U isto
vreme, Vlada takode uvida da se njena uloga u postizanju ovih strateških
ciljeva i njeni odnosi sa partnerima moraju dalje razvijati u toku ove
primene, fokusirajuci se u pocetku na mere promovisanja preduzetništva
i uspostavljanja odgovarajuceg okvira za razvoj malih i srednjih preduzeca.
Kada ove mere pocnu delovati, ucešce Vlade ce se znatno smanjiti
i svesti na pružanje osnovnog poslovnog obrazovanja i informacija
koje ne obezbijedjuje tržište.
Nivo preduzetnickih aktivnosti u vecini država je trenutno na veoma
niskom nivou po medunarodnim standardima.. Da bi omogucili državi
da postane konkurentna u medunarodnoj tržišnoj ekonomiji, neophodno
je da se preduzmu svi koraci u cilju podrške razvoja preduzetništva.
Osim preduzimanja mera koje bi gradanima olakšale osnivanje i vodenje
poslovanja, zahteva se i uska saradnja sa medijima i ostalim "kreatorima
mišljenja"kako bi se naglasile korisne strane preduzetništva
i privatne inicijative, kao alternative zaposlenosti u državnim firmama
i u Vladi, i kako bi se kreirao pozitivan "uzor-model" za preduzetnike.
najcešce se predlažu u praksi da se:
Istraže mehanizmi za promociju preduzetništva putem partnerstva
izmedu Vlade, predstavnika preduzeca, edukatora, medija i predstavnika
slobodne štampe, obezbedujuci razlicite oblike komunikacije (okrugli
stolovi,promotivni seminari, posebne emisije o malom i srednjem biznisu,
biznis klubove itd.)
U saradnji sa obrazovnim institucijama i komercijalno-bankarskim sektorom,
organizovati kontinuirane promotivne projekte (projekat "mladi u
biznisu").
Pokrenuti poseban specijalizovani magazin, koji bi posebno imao za cilj
promociju razvoj malih i srednjih preduzeca i objavljivao "primere
uspeha" iz ovog sektora.
Koordinacija primene ovakvih strategija za razvoj preduzetništva,
prvenstveno malih i srednjih preduzeca kao i nadgledanje njenog razvoja
su primarne odgovornosti Vladinih Agencija za Razvoj malih i srednjih
preduzeca.
Za preduzetnike je veoma važno da neguju strateški pristup upravljanja
preduzecem. Preduzetnici su razvili nekoliko razlicitih tipova preduzetnickih
strategija:
-strategija potpunog planiranja,
-strategija kriticne tacke,
-oportunisticka strategija,
-reaktivisticka strategija,
-rutina (navika).
Preduzetnik koji koristi strategiju potpunog planiranja planira unapred
i aktivno struktuira situaciju. Karakteristika strategije kriticne tacke
je da zapocinje sa najtežom, najnejasnijom i najvažnijom tackom
u planu. Akcije se sprovode na osnovu te tacke, tog polazišta i ništa
se drugo ne preduzima. Tek nakon rešavanja prve kriticne tacke moguce
je preduzeti sledece korake.
Oportunisticka strategija pocinje sa nekim oblikom planiranja. Medutim,
kada se šansa pojavi u okruženju, preduzetnik odstupa od plana
i pokušava da iskoristi šansu.
Karakteristika reaktivisticke strategije je da preduzetnik reaguje u skladu
sa situacijom. Akcije nisu planirane i ne koristi se proaktivan pristup
informacijama.
Rutina je unapredenja poslovanja, zato što se stvari obavljaju na
nacin na koji su se oduvek obavljale.
Ono što je karakteristicno za nova preduzeca u oblasti visoke tehnologije
su promenljivo okruženje Hi-tech preduzeca opredeljuju za jedan od
pet strateških pristupa:
fokus na vodstvo proizvoda i inovativnost proizvoda/procesa,
fokus na obezbedivanje velikog broja proizvoda, velikom broju klijenata,
kroz veliki broj distribucionih kanala,
visoko vertikalno integrisana fleksibilna proizvodnja, koja je korisnicki
orijentisana,
razvijanje bliske veze sa klijentom kroz direktnu prodaju i postprodajne
usluge,
fokus na finansijske strategije sa velikom zavisnošcu od eksternih
izvora finansija i velikog broja stejkholdera.
Po Peter Drucker postoje cetiri specificne preduzetnicke strategije:
Biti prvi, ali istovremeno i najbolji,
Pogoditi ih tamo gde ne ocekuju,
Pronalaženje i osvajanje specijalizovanih "ekoloških niša",
Promena ekonomskih karakteristika proizvoda, tržišta ili privredne
grane.
3.1. Biti prvi ali istovremeno i najbolji
U okviru ove strategije preduzetnik ima za cilj da osvoji vodecu poziciju,
na nekom novom tržištu. ili u nekoj novoj privrednoj grani.
Ona nije dominantna strategija preduzetništva, naprotiv, ona je najveca
kocka, odnosno donosi najvecu neizvesnost. Medutim, kada se pokaže
kao uspešna, ona donosi najvece nagrade svom autoru.
Strategija "biti prvi ali istovremeno i najbolji" zahteva postavljanje
ambicioznog cilja. Ona uvek ima za cilj stvaranje nove privredne grane
ili novog tržišta. Ova strategija mora odmah da pogodi cilj,
ili ce potpuno promašiti.
Primena ove strategije ne dozvoljava držanje visokih cena. Naprotiv,
usavršavanjem i ekonomijom obima potrebno je sniziti cene svog proizvoda
i na taj nacin odbiti konkurenciju.
3.2. Pogodite ih tamo gde ne ocekuju
Ova strategija se može realizovati kroz sprovodenje dve podstrategije:
kreativna imitacija i preduzetnicki džudo.
3.2.1. Kreativna imitacija
Ova strategija ceka da neko drugi izmisli nešto što je ipak
samo približno konacnoj upotrebnoj vrednosti. Tada je moguce primeniti
kreativnu imitaciju koja primenjuje konacno rešenje za zadovoljenje
potreba klijenata Kreativni imitator koristi uspeh koji su drugi ostvarili.
Kreativna imitacija ima i svoje rizike. Kreativni imitatori lako dolaze
u iskušenje da ponište svoje napore u nastojanju da se osiguraju
od gubitaka. Druga opasnost dolazi od lošeg tumacenja trenda na tržištu
koje su prethodni inovatori stvorili. Kreativna imitacija najbolje funkcioniše
u oblasti visoke tehnologije.
3.2.2. Preduzetnicki džudo
Može se izdvojiti pet posebnih navika i ponašanja koja koriste
postojeca preduzeca, a koja omogucavaju novim preduzecima da primene strategiju
preduzetnickog džudoa:
1. Oholost koja preduzece ili citavu privrednu granu vodi ka uverenju
da nešto što je novo, ne može da bude i dobro, sve dok
se sami oni ne uvere. Tako dolazi do odbijanja novog pronalaska sa prezirom.
2. Tendencija da se "skine kajmak" sa tržišta, odnosno
da se ostvari visok profit na jednom njegovom segmentu i za kratko vreme.
3. Verovanje u kvalitet. Kvalitet proizvoda ili usuga nije ono što
njihov dobavljac misi da jeste. Kvalitet je ono što mušterija
dobija i za šta je spreman da plati. Proizvod nije kvalitetan zato
što ga je teško napraviti. Mušterije placaju samo ono što
im je od koristi i što za njih predstavlja upotrebnu vrednost.
4. Premijska (visoka) cena.
5. Tendencija ka maksimiranju, umesto ka optimizovanju. Kako tržište
raste i razvija se, oni pokušavaju da zadovolje svakog pojedinacnog
korisnika ali ponudom koja uvek sadrži isti proizvod ili uslugu.
Postoje tri situacije u kojima strategija preduzetnickog džuda može
da se pokaže uspešnom:
-kada lideri odbijaju da reaguju na pojavu neocekivanog uspeha ili
neuspeha,
-kada se inovatori na tržištu ponašaju kao monopolisti,
-kada dolazi do brzih promena u strukturi tržišta.
3.3. Ekološki niše
Ova strategija ima za cilj osvajanje, sticanje prakticnog monopola u
jednoj manjoj oblasti tržišta ili proizvodnje. Postoje tri razlicite
podstrategije ekoloških nišea:
-strategija naplatne rampe
-strategija specijalizovanih veština-znanja
-strategija specijalizovanih tržišta
3.4. Strategija naplatne rampe
Pozicija naplatne rampe je najpoželjnija pozicija koju može
da ostvari jedno preduzece. Medutim, ona ima svoje veoma striktne zahteve.
Pre svega, proizvod mora da bude bitan za citav proces. Rizik da se taj
proizvod ne koristi mora da bude neuporedivo veci od troškova dobijanja
tog proizvoda. Drugo, tržište mora da bude u toj meri ograniceno,
da onaj koji da prvi osvoji, automatski dolazi u poziciju da ga i definitivno
prisvoji. Strategija osvajanja naplatne rampe ima ozbiljna ogranišenja
i rizike. To je veoma staticna pozicija. Kada se jednom osvoji ekološka
niša, ona ne daje mnogo mogucnosti za rast. Veoma je teško iz
te pozicije povecati tražnju za proizvodom. Ona zavisi od tražnje
za proizvodom ili procesom ciji je on osnovni sastojak. S druge strane,
preduzece ne sme da koristi svoju monopolsku poziciju zato što ce
klijenti nastojati da pronadu drugog snabdevaca.
3.5. Strategija specijalizovanih veština-znanja
Niše posebnih specijalnosti su pre svega namenjene sektoru preradivacke
industrije. Tacan proracun vremena je bitan za uspostavljanje i osvajanje
niše na tržištu. Ona se mora uspostaviti na samom pocetku
stvaranja privredne grane. Da bi se osvojila niša na bazi specijalnosti,
to uvek zahteva nešto što predstavlja istinsku inovaciju. Ona
se javlja kao rezultat sistemske analize inovativnih mogucnosti. Preduzeca
koja se ucvrste u niši specijalnosti, moraju stalno da rade na usavršavanju
i poboljšavanju svoje strucnosti. Niša specijalnosti donosi
i neka ogranicenja: svojim posednicima donosi suženi vidokrug u odnosu
na tržište. posednik niše specijalnosti obicno zavisi od
nekog drugog, koji može njegov proizvod ili uslugu da iznese na tržište.
specijalnost prestaje da bude specijalnost, odnosno postaje ono što
je opšte poznato, univerzalno znanje ili strucnost. Niša specijalnosti
je po svojoj prirodi ogranicena po obimu i vremenski. Vrste znanja i specijalnsoti
veoma se teško priilagodavaju promenama u spoljnjem okruženju.
3.6. Specijalno tržište
Glavna razlika izmedu niše specijalnosti i niše specijalnog
tržišta je u tome što je prva nastala i razvila se oko
jednog proizvoda ili usluge, a druga oko specijalnog znanja poznavanja
tržišta. Specijalno tržište se pronalazi posmatranjem
i analiziranjem pojave i razvoja novih proizvoda i usluga, postavljajuci
pri tome pitanje: "Kakve mogucnosti tu postoje, koje bi nam dale
šansu za posedovanje jedinstvene niše, i šta treba da uradimo
da bismo tu nišu popunili pre svih drugih?" Niša specijalnog
tržišta ima iste zahteve kao i niša specijalizovanih znanja
tj., sistemsku analizu novog trenda, privredne grane ili tržišta.
One imaju i ista ogranicenja. Najveca pretnja osvojene niše na osnovu
specijalnosti, jeste sam uspeh na tržištu. Najveca pretnja postoji
onda kada specijalno tržište postane masovno tržište,
odnosno, kada ono izgubi svoju ekskluzivnost.
3.7. Strategija promenljivih vrednosti i karakteristika
Ova strategija sama po sebi predstavlja inovaciju. Proizvod ili usluga
koju strategija nosi sa sobom mogu da budu prisutni u okolini veoma dugo.
Sve strategije u okviru strategije promenjenih vredosti i karakteristika
imaju jednu zajednicku osobinu, a to je kreiranje mušterije, potrošaca.
Strategija se realizuje na cetiri razlicita nacina:
-kreiranje koristi,
-utvrdivanje odgovarajucih cena,
-prilagodavanja društveno-ekonomske realnosti klijenta,
-isporuke onog što za klijenta zaista predstavlja pravu vrednost.
Kreiranje koristi - u ovoj strategiji cena je irelevantna. Strategija
funkcioniše samim tim što korisnicima omogucuje da rade upravo
ono što služi njihovoj svrsi. Stvaranje koristi omogucuje ljudima
da zadovolje svoje želje i svoje potrebe na svoj sopstveni nacin.
Utvrdivanje odgovarajucih cena - suština je u tome da se utvrdi prava
cena za ono što mušterija kupuje, a ne da se odreduje cena onoga
što proizvodac prodaje. Kupci placaju uslugu, a ne proizvod. Prilagodavanja
društveno-ekonomske realnosti klijenta - proizvodac mora da bude
racionalan. Njegova realnost je obicno u potpunoj suprotnosti sa realnošcu
klijenta. Zato on mora da joj se prilagodi. Isporuke onog što za
klijenta zaista predstavlja pravu vrednost - strategija je veoma slicna
strategiji prilagodavanja realnosti potrošaca. Ona predstavlja samo
finiju analizu u odnosu na ono šta klijent želi i onoga što
proizvodac proizvodi.
ZAKLJUCAK
Medunarodno poslovno angažovanje je sve više preduslov opstanka,
a sve manje jedna od opcija koju imaju preduzeca u savremenom ekonomskom
okruženju. Da bi na najbolji nacin iskoristili sve prednosti medunarodnog
biznisa, kompanije, pre svega, moraju da razumeju koji modeli medunarodnih
tržišnih ulazaka postoje i prema tome da formiraju svoju sopstvenu
strategiju razvoja preduzetništva. Nakon identifikacije ovih modela,
neophodno ih je medusobno uporediti, kako bi se identifikovao model koji,
u zavisnosti od faze u medunarodnom angažmanu, najbolje odgovara
konkretnom preduzecu.
Strategija razvoja preduzetništva treba da ima glavni cilj transformaciju
preduzetništva. Pre svega, ona je široka vizija buducnosti preduzeca:
gde preduzece treba da bude za 10 godina. Ta vizija treba da obuhvati
izvesne kvantitativne ciljeve. Ona treba da ukljuci transformaciju preduzetništva
i kreiranje novih institucija. U suštini, to je “mapa”kretanja
preduzeca do definisanog cilja. Savremeni razvojni proces je kompleksan
i težak, te proces kreiranje strategije cesto zahteva više znanja
i informacija nego što je raspoloživo sada. Zato je strategija
razvoja živi dokumenat. Potrebno je postaviti nacin kako da se kreira,
revidira, i primeni. Naravno, nema uspešne strategije razvoja bez
ucenja o preduzetništvu.
Dakle, glavni cilj strategije razvoja preduzetništva je transformacija
preduzetništva. Strategija razvoja preduzetništva polazi od
toga da je integralni deo uspešnog razvoja povecanje društvenog
proizvoda per capita. Ali, to je smao jedan od ciljeva, a on se cak nece
ostvariti dok se ne primeni širi i više društveno orjentisan
prilaz razvoju. Tako, pored povecanja društvenog bruto proizvoda,
nova razvojna strategija preduzetništva postavlja za ciljeve podizanje
nivoa životnog standarda, poboljšane zdravstvenih usluga, povecanje
pismenosti, smanjenje kriminala, smanjenje siromaštva itd. Prema
nedavnom istraživanju, koje je obavila kompanija Ernst i Jang (Ernst
& Young), 78% uticajnih ljudi iz biznis sveta smatra da je preduzetništvo
i njegov razvoj biti najznacajniji trend 21. veka. Mala i srednja preduzeca
vec zauzimaju jedno od najznacajnijih mesta u svetskoj ekonomiji –
motor su ekonomskog rasta, stvaraju najviše radnih mesta, najviše
inovacija... Iz tih razloga, podrška razvoja preduzetništva
i malih i srednjih preduzeca se namece kao obaveza, a ne samo kao poželjan
cilj. Tradicionalne mere ekonomske politike za pospešivanje preduzetništva
su potreban, ali ne i dovoljan uslov za razvoj ovog sektora.
Zbog toga je neophodno pristupiti implementaciji specificnih modela za
razvoj preduzetništva i malih i srednjih preduzeca, kao što
su naucni parkovi ili klasteri, koji su se pokazali veoma uspešnim.
Implementacija ovakvih mera povecava konkurentnost malih i srednjih preduzeca
i omogucava im da se takmice na širem tržištu, što
istovremeno ima veoma pozitivan uticaj na rast i razvoj citave ekonomije.
LITERATURA
Božic Vojislav, Ekonomika biznisa, drugo dopunjeno izdanje, BIGZ,
Beograd, 2002.
Dostic, M., Preduzetništvo i menadžment u malom biznisu. Sarajevo:
1996
Ilic, M., Ekonomika industrije, Ekonomski fakultet - Institut za ekonomska
istraživanja, Kragujevac, 2001
Ilic, M., Ocena stepena koncentracije i monopolske moci u industriji.
U Strategija razvoja i strukturne promene u uslovima tranzicije, Ekonomski
fakultet, Niš: Ekonomski fakultet, 2001
Petkovic Vlajko, Preduzetništvo, VPŠ, Cacak, 2006
Petrovic, P. Poslovna politika - mala preduzeca-osnov adaptibilne strategije
izvoza, Poslovna politika, str. 8, 2001
www.anu.edu.au
www.eto.org.uk www.wikipedia.com
www.internet.fon.bg.ac.yu
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI RAD
|
|