SEMINARSKI RAD IZ PROIZVODNOG
I USLUŽNOG MENADŽMENTA
|
||||||
Primena SWOT analizeStrategijsko upravljanje predstavlja proces pomocu koga najvise rukovodstvo
organizacije obezbedjuje dugorocnu perspektivu i misiju, ispravno sprovodjenje
i stalnu procenu strategije i usvojenih programa, na osnovu cega se vrsi
korigovanje strategije.
|
Moguce unutarasnje prednosti:Posebne sposobnosti- |
Moguce unutarasnje slabosti:Nepostojanje jasnog strategijskog plana- |
Moguce spoljasnje prilike ili mogucnosti:Zadovoljiti potrebe dodatnih grupa kupaca- |
Mogucnost ulaska novih konkurenata?
|
SNAGE (Prednosti ili jake strane)
- Strengths su oblasti u kojima je konkurentska pozicija firme (biznisa)
superiorna u odnosu na svoje konkurente.
Snage preduzeca su stvari koje preduzece radi dobro u odnosu na potrebe
tržišta i konkurente. Svaki od potencijala snage daje preduzecu
neku vrstu prednosti nasuprot njegovim konkurentima. Svaka strategija
preduzeca treba biti zasnovana na njenim istinskim jacinama i izuzetno
je bitno da ih kompanija identifikuje kako bi mogla da ih iskoristi što
je moguce više.
U okviru ovog dela SWOT analize treba precizirati i dati odgovore
na sledeca pitanja:
- Zašto ste uspešni?
- Šta je to što radite dobro?
- Zašto Vaši kupci kažu da su prezadovoljni saradnjom s Vama?
- Koje prednosti Vaša kompanija ima u odnosu na druge?
Snage preduzeca postaju strateški važne ukoliko rezultiraju
sposobnošcu, resursom, veštinom ili znanjem kojem je teško
parirati ili ga oponašati.
SLABOSTI - Weakness su
one oblasti u kojima i zbog kojih kompanija nije na željenom nivou
poslovanja. Slabosti su ogranicenja ili nedostatak resursa, veština
i znanja.
Slabe strane nekad mogu mnogo da uticu na produktivnost i performance
biznisa, uticu na proizvodnost ili nedostatak resursa, sposobnosti i mogucnosti.
U tom smislu, potrebno je poboljšati:
- izlazak na tržište, resurse, upravljanje, kontrolu itd.
- promeniti: slaba mesta i resurse (faktore) poslovanja.
Strategija preduzeca treba da pokloni znacajnu pažnju (identifikacija i otklanjanje ili ublažavanje) svakoj od svojih velikih slabosti i nedostataka, ne prelaziti preko njih, jer su one prepreka konkurentnosti kompanije, a i samom opstanku. Lista grešaka, propusta i nedostataka omogucice kvalitetno delovanje menadžmenta u cilju otklanjanja ovih destrukcija.
PRILIKE (Šanse ili mogucnosti)
- Opportunity su akcije koje bi preduzece potencijalno moglo preuzet,
a koje bi mogle doprineti ispunjavanju njegovih strateških ciljeva.
Dobro poznavanje tržišta je bitno za identifikovanje strateskih
mogucnosti: proširenje proizvodnog kapaciteta je prava mogucnost
samo ako preduzece ima više narudžbi nego što može
da ispuni i ako postoji rastuci ili stabilan prodajni trend. Na suženom
tržištu kao što su rekonstruktivne aktivnosti povecani
prodajni kapacitet možda i nije najbolja investicija. Mogucnosti
trebaju biti u skladu sa strateškim ciljevima poduzeca. Strateški
menadžment je postavljanje temelja konkurentnog, profitabilnog, likvidnog
preduzeca, nasuprot pravljenju velikog profita od jednokratnog tipa transakcije.
Prilike ili šanse okruženja imaju vrlo znacajan uticaj na poslovanje
poduzeca. Uspeh buduceg poslovanja je izvesniji ako se ponude odgovori
na pitanja: Koje su šanse za razvoj biznisa- Šta kupci žele,
a ne dobijaju od konkurenata- Otvoreno tržište za posebne proizvode-
Potrebno je da u smislu iskorišcenja šanse na tržištu,
poznavati trendove u sektoru biznisa – u pogledu tržišta,
tehnologija, konkurencije itd.
PRETNJE (Opasnosti) - Threats su oblasti u kojima je preduzece narocito osetljivost s konkurentske tacke gledišta. Opasnosti predstavljaju kljuc protiv koga treba da usmerite svoje napore održanja biznisa i napredovanja na tržištu.
U tome, od velike važnosti je dati odgovore na sledeca pitanja:
- Šta konkurencija cini da bi Vas istisnula sa tržišta
ili da bi Vam onemogucila rast i razvoj?
- Kako konkurenti reaguju na svaki potez koji napravite?
- Koji su trendovi i strategije na tržištu koji štete Vašem
poslovanju?
- Da li ce promena tehnologije ugroziti Vaše proizvode/servise? Ili
Vaš posao?
Vecina pretnji (opasnosti) se može kontrolisati do neke granice.
Strategija treba da bude usmerena na identifikovanje opasnosti korišcenjem
preventivnih akcija.
Cilj SWOT analize jeste da identifikuje kriticne tacke u svakoj situaciji
i organizuje ih u pravac koji ce se uklopiti s strategijom poduzeca.
Potrebno je radite na sledecem:
- izgradnja i jacanje jakih strana poduzeca
- minimalizacija slabosti
- proširivanje šansi okruženja
- definisanje opasnosti i izgradnja strategije za odbranu
Do nekih zakljucaka može se doci ukoliko se daju odgovori na sledeca
pitanja:
- kako iskoristiti jake strane preduzeca za korišcenje šansi okruženja?- kako iskoristiti jake strane preduzeca za odbranu od opasnosti okruženja?
- kako slabosti preduzeca mogu uticati na korišcenje šansi okruženja?- kako slabosti preduzeca mogu da uticu na odbranu od opasnosti okruženja?
ZAKLJUCAK
Najveca opasnost posle vršenja SWOT analize jeste nepreduzimanje
ništa što bi promenilo zatecene karakteristike i osobine. Mnogi
izvrše analizu svog preduzeca, ali kasnije nisu u mogucnosti ili
nemaju sredstava da bilo šta promene u svom poslovanju i poziciji
na tržištu. SWOT analiza pre može da se definiše kao
sveobuhvatan opis karakteristika, nego što je analiza u pravom smislu
te reci. Ona može da bude deo analitickog odlucivanja. Kod nas se
najcešce koristi kao metoda pripreme i analize u svrhu donošenja
strateških planova.
Pri ovome treba imati u vidu da, kao i vecina analiza u oblasti menadžmenta,
SWOT analiza ne daje nikakve specificne odgovore. Ali, ona predstavlja
nacin efikasne organizacije informacija i osetljivih karakteristika kao
baza za izgradnju poslovne strategije i operativnih planova. Ona je relativno
brza, jasna i efektivna.
LITERATURA
1.Prof.dr Todor Petkovic,prof.drRajko Uncanin
Prof.dr.Rade Stankovic,prof.drDragutin Jovanovic
„Operativni i strategijski menadzment”
VPS-Cacak,2006.god2.Prof.Goran Ivkovic „Razvojni menadzment”
Prizma, 1998.,Kragujevac3.Prof.drRadmila Grozdanic
„Industrijski marketing”,Tehnicki fakultet
Cacak,2003.god.4.Prof.drRadmila Grozdanic
„Preduzetnistvo”,Tehnicki fakultet,Cacak,2005.god.5.www.rcg.si(www.google.com)
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski Radovi