|
Menadžment za pravne i kadrovske poslove
Informacioni sistemi – pojam, znacaj
Informacioni sistemi
predstavljaju koordinisanu povezanost skupa metoda, tehnike i organizacije
oblikovanih tako da potpomognu ostvarivanju funkcije organizacije koja
je u odredenu svrhu i osnovana. Funkcionisanjem informacionog sistema
treba da se obezbedi raspolaganje informacija koje mogu imati znacaj u
pravom trenutku i pod što racionalnijim uslovima. Sa informacijama
koje organizacija raspolaže a koje su još upravljacke informacije,
upravni organi transformišu ih u regulacione signale kojim ce se
organi nižeg stepena rukovoditi. Kada informacije iz odredene celine
– sistema stignu u bilo kom vidu(zahtev,molba, rešenje) možemo
imati i povretnu spregu od organizacije kojoj je upucena.
Upravljacki informacioni sistemi u savremenom smislu, uporedo sa razvojem
informatike i kibernetike, predstavljaju veoma važnu komponentu u
prikupljanju i raspolaganju informacijama, kao i komunikaciju sa drugim
podsistemima. Informacija (lat. informatio – objašnjenje, saopštenje),
predstavlja podatak o nekoj ranije nepoznatoj cinjenici a koja u odredenom
trenutku u odredeno vreme može biti od velike važnosti, u zavisnosti
od njenog kvaliteta. U teoriji informacija podrazumevamo verovatnocu da
se odredeni sistem nalazi u jednom od više mogucih stanja, što
znaci da od broja mogucih stanja zavisi sadržaj informacije i tehnika
njenog prenosa(1).
Informacioni sistemi, u zavisnosti od nacina i tipa koji su ustanovljeni,
u direktnoj je vezi kvalitet odlucivanja. U osnovi informacionog sistema
leži i funkcija planiranja, kao jedna od važnih funkcija manadžmenta.
Kako bi donosilac odluka mogao definisati ciljeve, mora imati uvid u sadašnje
stanje i pre svega raspolagati informacijama svih nivoa i sistema. Kako
menadžeri te informacije prikupljaju zarad odredivanje akcija koje
ce efektuirati u buducnosti, one moraju biti proverene i pravovremene.
Za planske odluke potrebne su informacije o realizovanju planskih odluka
ali i o buducem toku dogadaja. Planske odluke je teže obraditi i
prikupiti nego informacije o prošlim ili trenutnim dogadajima ali
uloga menadžera nije da raspolaže buducim informacijama dobijenim
nekog od subjekata, vec je njegova uloga da ih pravi, donosi.
_____________________________________________________________________
(1) Sistemi, upravljanje sistemima, sistematske discipline,
tehnike i metode; Leksikon pojmova, 1970.Beograd. S.Guberenic, O. Mikic,
R. Petrovic
Menadžment za pravne i kadrovske poslove
Menadžment za pravne i kadrovske poslove posluje sa nekoliko podsistema
u okviru svoje organizacije a to su služba za ekonomsko finansijske
poslove, i služba za komercijalne poslove.
U okviru menadžmenta službe za pravne, kadrovske, i opšte
poslove postoji povratna sprega izmedu podsistema službe. Pre svega
mislimo na službu za ekonomsko – finansijske poslove na taj
nacin što služba za pravne,kadrovske i opšte poslove razdužuje
pazar, zatim služba za pravne poslove šalje kadrovske upitnike,
zbirne racune, kreditna zaduženje, zshtev za kompezacijom, a iz službe
za ekonomske i finansijske poslove pristižu priznanice o obavljenim
transakcijama.
Služba za komercijalne poslove u sprezi je sa menadžmentom službe
za pravne, kadrovske, i opšte poslove putem naloga za izdavanje HTZ
opreme. Ova dva podsistema posluju u okviru menadžmenta službe
za pravne, kadrovske, i opšte poslove i za službu obavljaju
specijalizovane zadatke u oblasti finansija i ekonomije,kao i komercijalnih
poslova.
U sklopu aktivnosti menadžmenta službe za pravne, kadrovske,
i opšte poslove obavljaju se aktivnosti i razmena informacija i sa
sistemima iz okruženja. Kao takve poznajemo razne službe. Obzirom
da je sistem širok spektar, službe jedna od njih je služba
saobracajne organizacije u vidu slanja dokumenata poput zahteva za ponudom
TA, zatim ugovor, ugovor_ov,a kao povratni dokument pojavljuje se ponuda
_SF.
U sistemu iz okruženja posluje i fond za penziono osiguranje, dokumenta
koja se šalju iz menadžmenta službe za pravne, kadrovske,
i opšte poslove su prijave na osiguranje (M-1), prijava promena u
toku osiguranja (M-3), potvrda o radnom mestu i opisu posla. Potrebne
informacije menadžment službe za pravne, kadrovske, i opšte
poslove šalje potrebnu dokumentaciju zavodu za zdravstveno osiguranje
i to potvrda o radnom mestu i opisu posla , prijava promena u toku osiguranja
M-3, prijava na osiguranje M-1, kao i uput zdravstveno stacionarnoj ustanovi.
Prema zakoni o radu, radnici u organizaciji moraju biti prijavljeni na
odredenom radnom mestu, kao što moraju imati uredne prijave za osiguranje
i uplacivati srazmerno licnom dohotku u fond za penziono osiguranje. Za
osiguravajuce društvo šalju se zahtevi za prijavu štete.
Menadžment za pravne i kadrovske poslove je u povratnoj sprezi sa
opštim organizatorom, u tom vidu što iz službe stižu
razne vrste ugovora, izveštaji o prijavljanim kandidatima, kao i
ponude zahtevi i sugestije. Iz službe koja se bavi opštim organizovanjem
– posredovanjem, kao povratne informacije i dokumenta šalju
se potvrde o ponudi i prodaji,nalog za otvaranje radnog mesta kako bi
služba opšteg organizovanja dovodila u neposrednu vezu kandidata
za radno mesto ukoliko njegovo kandidovanje prati potrebna dokumentacija
i ako je zadovoljio potrebne uslove. Nalog za prijem kandidata i njegovo
izveštavanje, je takode povratna dokumentacija, nalog promene statusa,
i na kraju stižu iz službe opštih organizatora predlozi
prodajnih ponuda.
Menadžment za pravne i kadrovske poslove je u povratnoj sprezi sa
sistemom tržišta rada, na taj nacin što radnici dostavljaju
potrebnu dokumentaciju u vidu molbe za prijem u radni odnos, konkursnih
dokumenata i i u slucaju zapošljenja dokumenata za prijem. Na osnovu
te dokumenatacije koja se obraduje u menadžmentu za pravne i kadrovske
poslove putem povratne sprege šalje podnosiocima dokumanata na tržištu
rada uput za obavljanje sistermatskog lekarskog pregleda, a ukoliko si
primljeni u radni odnos, izveštavanje kandidata, rešenje o rasporedu
na poslove i radne zadatke koje ce prijemnici obavljati i naravno ugovor
o radu. U tu dokumentaciju ulaze i potvrde o gustini radne snaga koja
je potrebna službama na tržištu rada, radi evidentiranja,
rešenja o korišcenju godišnjih odmora, na koje prema zakonu
o radu prijemnici imaju pravo.Rešenja za eventualno porodiljsko odsustvo
služba šalje tržištiu rada radi zakljucenja porodiljskog
odmora.
Menadžment za pravne i kadrovske poslove u povratnoj je sprezi i
sa menadžmentom ugostiteljskim objektima iz okruženja. Aktivnosti
se obavljaju u vidu povratnih dokumentacija. Iz menadžmenta službe
pravne i kadrovske poslove šalju se ugovori, vauceri, rezervacije
u ugostiteljskim objektima,ako se radi o poslovnim rucku ili slicno, ali
šalje se i dokumentacija predlozi prodajnih ponuda, zahtevi za ponudom.
Sa druge strane menadžment ugostiteljskih objekta odgovara na neke
zahteve i ponude menadžmenta za pravne i kadrovske poslove, i to
u vidu ugovora, racuna, vaucera, potvrde prodajne ponude i slicno.
Zavod za tržište rada nije u povratnoj sprezi sa menadžmentom
za pravne i kadrovske poslove, ali u sistemu zavod svoja dokumenta i informacije
prosleduje drugim sistemskim organizacijama. Menadžment za pravne
i kadrovske poslove šalje prijave o slobodnim radnim mestima, kao
i prijave ukoliko su kandidati primljeni u radni odnos, ali i prijave
o prestanku radnog odnosa.
Radnici kao korisnici dobijaju razna dokumenta i informacije iz menadžmenta
za pravne i kadrovske poslove, a oni se najcešce odnose na ugovore-
koji mogu biti razlicite vrste kao što smo videli za pocetak su to
ugovori o radu, cime se zasniva radni odnos. Iz tog radnog odnosa, da
ne kažemo ugovora, radnici imaju prava i obaveze, radni odnos podrazumeva
placanje za rad da li po satu, jedinici proizvoda, ucinku uslovljeno je
ugovorom, ali bitno je da uplatnice o dohotku se šalju iz menadžmenta
za pravne i kadrovske poslove, tu su i nalozi blagajni, vauceri, karte.
Ukoliko radnici sklope ugovor sa nekom organizacijom o kupovini izvesne
robe, kao i njene cene i kolicine, a placanje žele izvršiti
na rate, šalju dokumentaciju o administrativnoj zabrani službi,
kao vid povratne sprege.
Služba za platni promet evidentira takve transakcije i zapravo ih
obavlja. Menadžment za pravne i kadrovske poslove odobrava administrativnu
zabranu, šalje potrebnu dokumantaciju u najvecem broju slucajeva
uplatnicu, a služba za platni promet je dužna da o tome dostavi
priznanicu.
Korisnici javnog preduzeca Rudarskog basena Kolubara su takode u sistemu
i u povratnoj sprezi sa menadžmentom za pravne i kadrovske poslove,
aktivnost izmedu ove dve organizacije obavlja se u vidu slanja dokumentacije
i informacija iz javnog preduzeca u vidu zahteva za ponudom, informacije
poput sugestije, slanje ugovora menadžentu službe, spisak radnika
i njihovi statusi radi evidentiranja u menadžmentu za pravne i kadrovske
poslove. Kao povratne informacije služba šalje predloge prodaje,
kreditna zaduženja, ugovore, ali i postoji i interna aktivnost dve
organizacije bez pratece dokumentacije,a radi se o neformalnim predlozima,
pomoci na formalna pitanja, sugestija.
Ministarstvo unutrašnjih poslova u okviru svog delovanja u povratnoj
sprezi je sa mnogim organizacijama iz sistema. Sa menadžmentom za
pravne i kadrovske poslove je povezan u tom smislu što recimo mnogi
kandidati navode u upitnicima, ugovorima mnoštvo podataka. Kako se
može destiti da neke od njih nisu tacne menadžent službe
mora iste i proveravati. Takve operacije se obavljaju u vidu zahteva za
proveru podataka, ali to nekada i ne moraju biti aktivnosti pracene zvanicnim
dopisima, mogu biti i neformalna saopštenja, provere, izveštavanja.
Zakljucak
Postojanje informacionih sistema i rasposlaganje informacijama, povratne
sprege izmedu podsistema i sistema iz okruženja i nacina na koji
funkcionišu, su važne teme posebno u novijem dobu sa razvojem
informatike i informatickih sistema.
Saradnja sa sistemima i podsistemima i uslovno receno njihova hijerarhija
veoma je važan segment naucnog ali i prakticnog istraživanja.
Da na ovom mestu ne i taksativno nabrajali bitnost normalnog i savrešenijeg
komuniciranja službi u informacionom sistemu, recimo samo da se normalno
odvijanje aktivnosti i razmena informacija u savrenom sistemu ne može
zamisliti bez i informatike, racunarstva i informacionih sistema i njihove
povezanosti. Danas je gotovo sigurno da ne postoji neka ljudska, državna,
institucionalna delatnost a koja se na oslanja na primenu informatike,
informacionih sistema. Neki autori sa pravom trvrde da je danas informacija
najskuplja. U razvijenom sistemu do njih se lako dolazi. Kako organizacije
nisu autohotne jedinice u svom poslovanju moraju se oslanjati na delatnost
drugih jedinica kako u sistemu, tako i u podsistemu. Svaki zastoj u lancu
delatnosti koje jedinice obavlaju reflektuju se i na ostale organizacije,
jer podatak, inforamcija je validna samo ukoliko je na pravom mestu u
potrebno vreme.
Kako jedan sistem funkcioniše i kojom brzinom ce se odvijati transformacija
ulaza, izlaza pracenje stanja i parametara zavisi od razvijenosti informacionog
sistema.
Širina shvatanja sistema može se objasniti jednom piramidalnom
strukturom, u svakom sistemu poostoji podsistem a svaki sistem i podsistem
funkcioniše sa sistemima iz okruženja. Najprostiji upravljacki
sistemi ne postoje izolovani, oni moraju biti povezani sa nekim. Neophodan
uslov postojanja u sistemu bar i potenicjalnih mogucnosti za upravljanje
je njegova organizovanost to jest postojanje odredenje strukture. Primer
za to je recimo preduzece koje pod dejstvom odredenih informacija sa tržišta
novca izvršava odredenu akciju razlicitu od akcije po drugima informacijama.
Koje informacije ce se upotrebiti zavisi od njihovog broja povezanosti
i proverivosti, kao i vremena u kome se upotrebljavaju tj. da li su pravovremene.
Tamo gde nema izbora,nema ni uspešnog menadžmenta - ''prokeleta
mogucnosti izbora mora da postoji'',Branimir Štulic -Put za Katmandu.
Mogucnost alternativnih rešenja, njihov izbor, jedno su od glavnih
pitanja savremenog menadžmenta, i ne samo raspolaganje informacija
vec njihov izbor, intutitivne sposobnosti menadžerskog tima korišcenje
informacija produktivno, njihova proverivost, cine okosnicu definisanja
ciljeva svake organizacione jedinice posebno proizvodne.
Pecat tome daje informacioni sistem i njegovo pravilno funkcionisanje,
jer na taj nacin postoji kontinuitet i manje rizika da se odluke koje
se donose u sadašnjosti a efektuiraju u buducnosti, odnose na pravilnu
upotrebu.
Literatura :
1. Sistemi, upravljanje sistemima, sistematske discipline, tehnike i
metode; Leksikon pojmova, 1970.Beograd. S.Guberenic, O. Mikic, R. Petrovic
2. Principi kibernetike – Lerner
3.Internet
PROCITAJ
/ PREUZMI I DRUGE SEMINARSKE RADOVE IZ OBLASTI:
|
|
preuzmi
seminarski rad u wordu » » »
Besplatni Seminarski
Radovi
SEMINARSKI
RAD
|
|